God søvn er vigtigt for din sundhed

At spise og leve vegansk, er ikke det eneste der kan give dig øget livskvalitet og velvære. Det er mindst lige så vigtigt at få en god nats søvn, så her er lidt om hvad du gør ved dig selv, når du sover for lidt eller for skidt, og hvad en god nats søvn kan gøre af gode ting for dig…

Søvn forebygger, søvn heler og søvn helbreder. Med andre ord søvn er vigtig, NOK søvn er livsvigtigt!

Der er efterhånden lavet en del undersøgelser i vores behov for søvn, i vores søvnmønstre samt i hvor vigtig eller ikke vigtig søvnen er for os mennesker. Der er ingen tvivl om at vi alle har brug for søvnen, men hvorfor har vi i grunden det? Og hvor meget søvn er nok søvn? Og skal vi have en søvnrytme?

Nok og god søvn er basis for:

  • at bevare kroppens evne til at regulere temperaturen og dermed den energi der bruges. Om natten når du sover sættes kroppen i en slags dvale-mode, hvor kropstemperaturen nedsættes og det samme gør energiniveauet.
  • at hjernen bliver renset for giftstoffer der har hobet sig op i løbet af dagen. Hjernen bliver skyllet med spinalvæske, som sendes til videre udrensning gennem leveren. Det handler særligt om gitstoffet Adenosin, som er det giftstof der gør os søvninge. Læs mere om søvn og adenosin her
  • at immunforsvaret styrkes og nervesystemet repareres
  • at opretholde normalvægt
  • et sundt og velfungerende hjertekarsystem
  • at undgå stress

Manglende søvn gør dig ikke bare træt, energiforladt og sløv, sådan som de fleste oplever det efter en hyggelig aften, hvor det lige blev sent nok. Der skal selvfølgelig stadig være plads til de hyggelige, sene aftener, så længe det ikke sker for tit, hvilket optimalt betyder max. én eller to gange om måneden. Men manglende søvn over længere perioder kan have store konsekvenser…

Du bliver gammel

Manglende søvn gør dig ældre at se på. Din hud bliver slap, mindre elastisk, det giver ujævn pigmentering og det tager længere tid at reparere skaderne i din hud hvis du er i søvnunderskud. Huden er en vigtig del af dit immunsystem, fordi den skal beskytte dig mod farer som giftstoffer, mikrober og UV-stråler.

Du kører spritkørsel

Jeg læste en artikel i Politikken, hvor en overlæge i søvnforskning, siger: ”En undersøgelse viser, at de forsøgspersoner, der manglede søvn, kører bil som om de har en promille på 0,9 eller værre. Grænsen for spirituskørsel er 0,5, så det svarer jo faktisk til at køre i beruset tilstand”. Han siger også: : ”Der kommer en øget frekvens af ulykker, fordi mangel på søvn påvirker reaktionsevnen.”

Du risikerer en depression

Ydermere påpeger overlægen, at en ny undersøgelse viser at halvdelen af befolkningen har en så dårlig søvnkvalitet, at det ofte giver alvorlige følger, såsom depression, angst og uoplagthed.

Du kan blive syg

Undersøgelser peger på at mangel på søvn øger risikoen for at få kræft. Det skyldes at ”søvnhormonet” Melatonin modvirker dannelse af kræft, og din krop producerer Melatonin når du sover. Mindre søvn = mindre Melatonin!

Allerede efter ganske kort tid med søvnmangel bliver følgerne tydelige, og igen minder de om det du kan opleve, når du er beruset:

  • Du har sværere ved at tale og begynder at snøvle
  • Fokus forsvinder og det med at fastholde koncentration bliver svært
  • Hukommelsen svigter
  • Dit humør falder, lunten bliver kortere og irritationen stiger
  • Du bliver dumstædig og idéforladt
  • Immunforsvaret svækkes, så du nemmere bliver syg

Helsenyt har en god artikel om hemmeligheden bag en god nats søvn, og de skriver blandt andet at en god nats søvn kan gøre underværker, men én god nats søvn kan ikke gøre det, det skal helst være sådan langt de fleste nætter. Noget der ligges vægt på, er at det er bedst at gå i seng før midnat og herhjemme anbefales en søvn på 8-9 timer. Det er bedst at have faste sengetider, det hjælper kroppen til at udnytte søvnen bedst muligt.

Sover du mindre end 8-9 timer om natten, så betyder det IKKE at du kan nøjes med mindre, det betyder blot at du har vænnet din krop til mindre, og det er ikke godt. Tværtimod.

Og husk at manglende søvn kan IKKE indhentes!!

Prøv selv Samvirkes Søvnberegner og se om du får søvn nok, og få gode råd til hvad du kan gøre for at forbedre din søvn.

Ti hurtige tips til en god søvn:

  1. Den bedste søvn opnår du mellem kl. 22 og 06 –  en fast søvnrytme er alfa-omega.
  2. Sov i et mørkt rum – særligt om sommeren med de korte nætter er dette vigtigt.
  3. Dyrk min. 30 minutters motion dagligt, men ikke for sent på dagen. Glem ikke at en god gåtur også er motion, det samme er sex. Sex er noget vi tilbøjelige til at have lige inden vi skal sove, og det er faktisk ikke særlig godt, set med et søvn-perspektiv. Sex sender pulsen i vejret, og derfor vil mange opleve, at der lige går et stykke tid før de kan sove.
  4. Stop med at spise senest 3 timer før du går i seng.
  5. Undgå alkohol og koffein efter aftensmaden i dagligdagen.
  6. Fjern elektroniske apparater fra soveværelset og sæt mobilen på fly-tilstand (alarmen virker stadig).
  7. Drik rigeligt med vand i løbet af dagen, men stop et par timer før du går i seng, så undgår du at vågne fordi du skal tisse.
  8. Sørg for at din søvn er uforstyrret. Deler du seng med en snorker kan det blive en udfordring, her kan separate soveværelser komme på tale. Og til småbørnsforældre kan jeg kun anbefale at sove, når børnene sover. Det er ikke optimalt, men det er bedre end slet ikke at sove.
  9. Tag eventuelt et varmt bad lige inden du går i seng. Det varme vand beroliger kroppen og sænker pulsen, og tager du det om aftenen så bidrager varmen til at du føler dig søvnig.
  10. Sørg for at du har en god og ikke for blød madras at sove på. Husk på at du tilbringer en trediedel af dit liv i sengen, så en madras af god kvalitet er vigtig.

Godnat, og sov godt 🙂

5

No Comments Yet.

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.